Volvo Group en Daimler Truck AG hebben een intentieverklaring getekend voor een joint-venture voor de grootschalige productie van brandstofcellen.
Die brandstofcellen moeten de basis vormen voor de waterstoftrucks die beide merken in de toekomst op de markt willen brengen.
Exciting times ahead! Our fuel-cell joint venture with Daimler Truck AG is getting started. The new company will be called cellcentric. Read more: https://t.co/U3lD4i2VQ7 #fuelcells #daimler #volvogroup @DaimlerTruckBus @Daimler pic.twitter.com/1KIoJ9UB6P
— Volvo Group (@VolvoGroup) March 1, 2021
Zowel Volvo Group als Daimler Truck AG delen de Green Deal-visie voor duurzaam transport en een CO2-vrij Europa in 2050 en tekenden een voorlopige overeenkomst om een nieuwe joint-venture op te richten.
Het is de bedoeling om brandstofcelsystemen te ontwikkelen, produceren en commercialiseren voor zware voertuigtoepassingen en andere toepassingen.
Daimler brengt al haar huidige brandstofcelactiviteiten in de joint-venture onder. De Volvo Group verwerft 50% in de joint-venture voor een bedrag van 600 miljoen euro.
Klimaatneutraal Europa
"Elektrificatie van het wegvervoer is een sleutelelement bij het realiseren van de zogenaamde Green Deal, een klimaatneutraal Europa en uiteindelijk een klimaatneutrale wereld", onderstreept Martin Lundstedt, Volvo Group President en CEO.
'Het gebruik van waterstof als drager van groene stroom voor het aandrijven van elektrische trucks voor het langeafstandstransport is een belangrijk onderdeel van de puzzel en een aanvulling op elektrische voertuigen op batterijen en alternatieve brandstoffen.
'Goed voor zowel onze klanten als voor de samenleving in z'n geheel'
"De combinatie van de ervaring van de Volvo Group en Daimler op dit gebied om de ontwikkeling te versnellen, is goed voor zowel onze klanten als voor de samenleving als geheel.
Door deze joint-venture te vormen, laten we duidelijk zien dat we geloven in waterstofbrandstofcellen voor trucks.
Maar om deze visie werkelijkheid te laten worden, moeten ook andere bedrijven en instellingen deze ontwikkeling ondersteunen en eraan bijdragen, niet in de laatste plaats om de benodigde brandstofinfrastructuur en standaardisatie tot stand te brengen", vervolgt Martin Lundstedt, Volvo Group President en CEO.
"De Volvo Group en Daimler Truck AG zullen 50/50 partners zijn in de joint-venture, die zal opereren als een onafhankelijke en autonome entiteit, waarbij Daimler Truck AG en de Volvo Group concurrenten blijven op alle andere bedrijfsgebieden.
Door de krachten te bundelen, zullen de ontwikkelingskosten voor beide bedrijven dalen en zal de marktintroductie van brandstofcelsystemen in producten die worden gebruikt voor zwaar transport en veeleisend langeafstandsvervoer worden versneld.
In de context van de huidige economische neergang is samenwerking nog noodzakelijker geworden om de doelstellingen van de Green Deal binnen een haalbaar tijdsbestek te verwezenlijken.
Het gemeenschappelijke doel is dat beide bedrijven in de tweede helft van het volgende decennium zware bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen voor veeleisende langeafstandstoepassingen in serieproductie aanbieden.
De voorlopige overeenkomst is niet bindend. Een definitieve overeenkomst wordt verwacht in het derde kwartaal en sluit voor het einde van 2020.'
Feiten: brandstofcellen en waterstof als brandstof
'Een waterstofbrandstofcel zet de chemische energie van de brandstof, in dit geval waterstof en zuurstof (in de lucht) om in elektriciteit.
De elektriciteit drijft de elektromotoren aan die een elektrisch voertuig in beweging brengen.
Er zijn twee manieren om de benodigde waterstof te produceren. Bij het tankstation kan lokaal groene waterstof worden geproduceerd, waarbij elektriciteit wordt gebruikt om water om te zetten in waterstof.
Blauwe waterstof wordt naar verwachting geproduceerd uit aardgas en maakt gebruik van koolstofafvangtechnologie om een koolstofneutrale brandstof te creëren." (vg) Beelden Volvo Group/ N.